S ohledem na specifické zacílení FPL zde také nacházím první argument, proč si zvolit IPL: nazval bych ho argumentem poznání. Fyzika pevných látek, která tvoří jádro učebního plánu na KIPLu, poskytuje (dle mého soudu, vážení kolegové prominou;) ze všech oborů fyziky nejpřímější a nejúplnější cestu k poznání a pochopení vlastností makroskopického materiálního světa, který nás obklopuje. FPL nás učí, jak nahlížet oběma typy ‘pozorovacích oken‘ na objekty, které jsou mnohdy předmětem naší každodenní zkušenosti a jak spojit rozmanitost jejich vlastností s jejich vnitřním uspořádáním na atomární úrovni.
Další argument pro volbu oboru IPL bych nazval argumentem praktickým. To, že pohled na svět optikou FPL je velmi plodný a účinný lze demonstrovat na změnách, ke kterým díky rozvoji a využití poznatků FPL došlo. Nejvýraznější příklad představují rozmanité obory mikroelektroniky, které souvisí s podivuhodnými vlastnostmi speciální třídy materiálů – polovodičů. Mikroelektronika je však pouze vrcholem obřího ledovce tvořeného praktickými aplikacemi FPL. S nejdůležitějšími z těch již ‘etablovaných’ i v současnosti teprve rozvíjených se studenti oboru IPL teoreticky i prakticky seznamují v průběhu svého studia našeho oboru.
Na předchozí argument navazuje přímo argument uplatnění. Vysoce kvalifikovaní absolventi oboru IPL se znalostí teorie i praktické aplikace FPL jsou žádáni a nacházejí kvalitní pracovní pozice v domácích i zahraničních výzkumných institucích či firmách zaměřených na inovativní produkci. Netřeba zdůrazňovat, že výrazné posílení právě takového výzkumu a průmyslu je v současnosti v České republice více než žádoucí.
Konečně, je tu i argument, který bych pro jednoduchost nazval argumentem společenským. Katedra IPL je v rámci FJFI katedra malá. Z tohoto důvodu může být naše výuka založena na individuálním přístupu zahrnujícímu intenzivní komunikaci mezi studenty a vyučujícími. Naší snahou je, kromě udržení kvalitního rámce výkladů základů klasické a kvantové teorie FPL, i průběžná modernizace výukového programu oboru tak, aby zachycoval hlavní nové trendy oboru. V tomto roce byl například do učebního plánu oboru IPL zaveden úvod do počítačových simulací kondenzovaných látek. Předmět má formu kombinace stručných teoretických bloků s praktickými úlohami realizovanými studenty v nové počítačové učebně KIPL. Zde bych dodal, že samostatnou tvůrčí činnost studentů považujeme za velmi důležitou část výuky. Kromě standardních prvků, jako jsou bakalářské a magisterské práce a výzkumné úkoly, podporuje katedra i další aktivity směřující ke zkvalitnění studentské výzkumné činnosti. Na KIPL působí dva studentské výzkumné týmy složené ze studentů magisterského a doktorského studia IPL. Pokud se vše podaří, v létě 2011 se uskuteční 1. Letní studentská konference FPL, jejíž program bude převážně složen z originálních příspěvků studentů našeho oboru.
Předešlá pasáž shrnuje obecnější důvody, pro které volit IPL jako svůj obor. Podrobnější věcné informace o naší katedře, katedrálních laboratořích, učebním plánu oboru IPL s popisem jednotlivých předmětů, pracovnících, studentech, absolventech, výzkumných projektech, spolupracujících institucích, jakož i a mnoho dalšího může zvídavý zájemce najít na těchto webových stránkách. Další způsob, jak se dozvědět více o KIPL, je navštívit nás osobně přímo v budově FJFI Trojanově ulici, ve 3. patře. Cesta je značena již od vstupu do budovy a každý zájemce bude srdečně vítán.